fredag 4 november 2022
fibromyalgi
tisdag 5 mars 2019
Jävla fibromyalgi..
Idag har man fått legat på golvet på jobbet en sväng för att ryggen värkte så förbannat när man böjde sig ner och upp för att tömma lådorna med varor. De har inte varit någon bra dag idag. 😞
Så med andra ord blev det ingen träning idag, men jag gick på ett möte med Liberalerna idag istället och lyssnade på skolfrågor från Utbildningsnämnden. Riktigt intressant faktiskt, nu har man lite mer kött på benen inför kommande år.
Det är så deprimerande när huvudet vill men kroppen inte kan. Det känns i hela mig inte bara i kroppen utav även i själen när jag inte får träna. Jag blir väldigt ledsen av att vara så här "invalid", det går hur bra som helst att träna när muskelfästet i knät är så överansträngt och slitet att det finns risk för det att gå av och samtidigt få benhinneinflammation, men när ryggen jävlas då går de fan inte att träna alls. Det är lite små sjukt. Men men sånt är livet.
Igår hade vi rep med teatergruppen, den 3 Maj 19.00 har vi premiär uppe i Västansjö Kramfors kommun. Om ni går in på Ovanmons på Instagram så finns all information för att boka biljetter. Vi kör även 4 Maj kl 19.00 samt 5 Maj kl 15.00.
Det är en egen tolkning av Askungen och den heter Hur man gifter bort en prins! Barnen kan följa Askungen sagan fläckfritt i bakgrunden av Prinsens historia. Men det finns också väldigt mycket för vuxna i denna saga, både för kvinnor och män! Det är helt klart värt att se!
Over and out
~ Lily
torsdag 28 februari 2019
Årsmöte tider
Kommer komma ut biljett information på instagram "Ovanmons" och på våran facebook sida samt youtube "Orevy kanalen" här i helgen.
onsdag 20 februari 2019
Mr.Fibro
Du försöker att bryta ner mig, men jag ger mig inte.
Du försöker sätta stopp på min vardag, men jag låter dig inte.
Du slår mig varje dag, men jag slår dig tillbaka.
Du försöker få mig kuvad och säng liggandes, men jag reser mig varje dag.
Ja ungefär så är det att leva med fibromyalgi ibland. Just nu kör vi, jag och fibromyalgin en kamp. Men jag tänker inte låta den vinna över mig. Jag har så mycket viktigare saker att klara av så jag tänker inte låta Mr.Fibro vinna.
I natt var det hemskt jobbigt att sova. Det krampade i lårmusklerna så jag trodde att jag skulle bli tokig. Trots att man äter Magnesium nästan dagligen.
Idag har vi haft det andra medlemmsmötet med fibromyalgi gruppen och det var väldigt givande, tycker jag som styrelsemedlem. Nästa vecka kommer vi att åka upp till Sollefteå och ha nästa fibromyalgimöte. Hoppas på att vi får in fler medlemmar!
Tycker sånt här är roligt och jag kommer nog alltid att fortsätta med att vara styrelsemedlem.
Nu ska jag faktiskt ta och försöka sova för det är jävligt jobbigt i kroppen även denna vecka!
Och i morgon fyller man 29 år så grattis på mig.
Over and out
~ Lily
måndag 18 februari 2019
En helg av smärta och mycket kärlek!
Helgen har varit helt underbar trots mycket fibrosmärta och fibrodimma.
Det var meningen att jag skulle åka upp till Övik (Örnsköldsvik) i helgen men redan vid 04.00 på natten till fredagen så kände jag att något är inte helt rätt med min kropp och fibromyalgi. jag kommer få en mördande värk och kommer inte att orka att åka tåg dit upp. Jag tvingade mig själv att gå till affären på fredagen och hamnade i personalrummet på mitt eget jobb för jag orkade inte med alla intryck på Ica, så satt på mitt jobb resten av dagen i personalrummet och tyckte synd om mig själv, kan man säga. När vi stängde så åkte jag och chefen på Ica igen kände mig lite bättre i huvudet då, och jag tror mig se min pojkvän från Övik inne på ica i Kramfors. Trodde nästan att jag hade förlorat förståndet helt ett tag men det visade sig att jag hade sett rätt, han hade kommit ner då jag inte kunde åka upp till honom. Efter att vi hade handlat så åkte vi hem till mig så jag fick äta och sedan åkte vi hem till honom i Övik, jag fick sitta och blunda större delen av vägen dit upp då det blev för mycket intryck. Väl där så åkte vi till hans mamma för att ta en kopp kaffe och säga hej till hans syster som var på besök innan vi for hem till honom och la oss och kollade på film.
Lördagen bestod i Jula, tvätt av bil, fika och middag hos hans mamma, ett tag trodde jag att jag skulle säcka ihop men som tur var så hade jag värk tabletter och sånt med mig så jag klarade mig ganska bra. Sedan åkte vi hem till honom och jag fick vila lite i soffan innan Melodifestivalen. Topp 4 på melodifestivalen för mig
1: Lina Hedberg
2: Rebecka Karlsson
3: Martin Stenmark
4: Låt nummer ett. (Kommer inte ihåg vad dom hette)
Fick en chock när Jon Henrik gick vidare till finalen.
Lördagen fick jag även Födelsedags presenter av Pojkvännens mamma för att hon inte skulle vara hemma i veckan, Så roligt att dom tänker på mig.
söndag så var vi hos hans föräldrar igen för att säga hejdå till hans syster sedan hem till honom igen och äta middag och bara vara en stund innan tåget gick.
Dock har hela helgen präglats av smärta och ett huvud som inte riktigt har fungerat. Det är jobbigt ibland att vara bland folk när man inte kan ta in så mycket intryck men i helgen har det gått bra trots allt. Jag har stängt av när det har blivit lite mycket och det är skönt att ha en pojkvän som förstår när man inte riktigt är kontaktbar eller när man vill bara ta det lugnt för att man inte orkar så mycket pga smärtan eller dylikt.
söndag 10 februari 2019
Ny förening!
tisdag 5 februari 2019
Skam den som ger sig!!
Jag håller på att kolla på nya peruker till Alexis, i nyanser lila, rosa, brun/blond. Hon behöver en ny peruk men det är lite svårt att när man inte vet hur färgerna gifter sig med hennes pigmentering. ju fler peruker desto bättre, säger dom ju, så de kanske blir alla tre för att vara på den säkra sidan. I går kväll blev jag klar med en text som jag skrivit till henne, nu väntar jag på bedömning utav den av henne. Though crowd den där Alexis, för det mesta. 😁
Idag på mitt vanliga jobb så kom det in en jäkla massa nya produkter som jag har fått prismärka och satt upp på hyllan, tog mig nästan hela dagen att göra det mellan kunderna då jag var ensam, man har ju inte direkt varit sysslolös och sysslolös gillar jag definitivt inte att vara.
I morgon kör jag i gång träningen igen efter att ha varit i stort sätt liggandes halva förra veckan. Denna kyla tar verkligen kål på en ibland. Jag har haft sådan hemsk värk och varit så trött att jag har inte orkat eller kunnat gjort något mer än sovit eller bara suttit och stirrat på datorn.
Livet med kronisk smärta och att vara så känslig på väder och temperatur är fan jobbigt ibland. Med värk och trötthet kommer depression och ångest och med det mer värk och med det mer ångest och depression. En ond jävla cirkel hela tiden, spelar ingen roll hur mycket man än försöker hålla humöret uppe så tar tröttheten och värken över. Men man vet att det bara är en liten period och att man kommer att må lite bättre om någon dag och det har jag ju gjort nu är jag helt på benen igen och tröttheten och smärtan är inte lika överväldigande som den va förra veckan.
Så imorgon blir det träning och jag hoppas att det håller sig på "normal" nivå med smärtan ända fram till sommarlägret. Jag känner att jag har inte råd att bli liggandes och orkeslös igen om jag ska lyckas ta de där bältet till sommaren.
Nu blir det iallafall sängen för det är jobb som väntas innan träningen och efter så blir det lite teaterskrivande och kanske lite mer Alexis skrivande.
Over and out
~ Lily
torsdag 31 januari 2019
Smärtan är outhärdligt
Man är dränerad på allt både fysiskt och psykiskt.
Jag vill bara att vintern ska vara över eller åtminstånde att det blir lite mildare så jag kan börja träna igen. Jag har inte tid att ligga hemma och tycka synd om mig själv.
Sådana dagar som denna så önskar jag att jag bodde ihop med någon som kunde hjälpa mig ta hand om saker.
Over and out
~ Lily
måndag 28 januari 2019
Helgen sitter i..
Jag hoppas verkligen att jag känner mig piggare i morgon så man orkar vara mer fokuserad på jobbet än idag och orkar behålla fokuset under träningen. Sedan på onsdag så planerar jag på att ha en riktigt lat dag för att återhämta mig lite.
Over and out
~ Lily
onsdag 23 januari 2019
Fibromyalgi och träning
Jag har haft problem med ryggen förra veckan och det kändes bra i ryggen så i går var jag och tränade som vanligt men ryggen gav upp en sväng för att den inte var helt okey.
Idag får jag sota för det, men det är det värt om jag nu ska gå upp till svart i sommar.
Fibromyalgin får inte stoppa mitt dröm, jag borde lära mig att ta det lugnt när jag är på träning dom dagar jag har lite svårare med kroppen men det är svårt, huvudet vill mer än vad kroppen klarar av. Men jag är så glad för att jag KAN träna, många kan ju inte det med firbromyalgin, men de kan jag och det är jag så glad för.
När jag tränar så har jag färre dåliga dagar jämfört med tidigare, om jag inte tränar för hårt dom dagar jag är lite sämre som jag gjorde i går d.v.s. Jag mår mycket bättre av att träna än att inte träna. Om jag inte skulle träna på några veckor så har jag sån hemsk värk att kläder är jobbigt att ha på sig, min hud blir jätte känslig för beröring och kroppen vill inte alls vara med. Så för mig är det värt att träna trots smärta för att kunna må bra ändå.
Jag är så oerhört tacksam för det!
The struggle is real på stelheten i stället, split och spagat och att få upp benet högt i vissa sparkar är ett problem för mig. Så hemskt stel i ljumskarna, men de ska stretchas bort innan sommaren.
Jag och en av mina damer på träningen vi har sagt det att till sommaren ska vi kunna gå ner i splitt eller är det spagat, en av dem iallafall. Och de ska vi fan i mig klara tycker jag. =) Optimisten själv.
Over and out
~ Lily
torsdag 10 januari 2019
Tankar om 2018
onsdag 18 april 2018
En sån där dag.
Jag hoppas jag får mitt nya bankkort denna vecka, det är inge roligt att vara utan, man kan varken handla eller tanka. tur är väl att man har allt man behöver just nu tills man får det dock.
Förra veckan fick man spärra kortet, polisanmäla ett Amerikanskt/kanadensiskt företag, försöka få tag på banken för reklamation av transaktion. Det blev en lång dag förra veckan när detta hände och det är väl det som slår tillbaka på en nu kanske.
Galafesten i lördags blev riktigt lyckad faktiskt. Bland de bästa festerna som jag har planerat, roliga lekar, roligt folk som kom, Riktigt god mat, Bra trubadur. Våran öppnings presentation slog som tusan. Det blev en riktigt bra kväll.
Återgå till att ta sig upp.
Over and out
~ Lily
onsdag 14 februari 2018
Fullt upp med roligheter.
Tur är väl att man faktiskt har lite ledigt fram tills på måndag så hade redan tänkt att ta det lugnt och bara glida med strömmen ett par dagar. Fast det lär väl bli soffan och sängen dessa dagar så man är pigg när man börjar jobba på måndag. fast tar man det för lugnt kanske man blir för sjuk. Brukar ju aldrig slå fel, eller?
Till veckan börjar allt skoj igen. Jobb, revy eftersnack, sista planeringen för revyfesten och massa träning för läger och mer tävling. Efter denna helg så är man inte ledig på 4-5 helger igen. Så man ska väl njuta av lugnet nu medans man har chansen. Fast jag har svårt att varva ner, iallfall huvudet. Man jobbar ju alltid på något nytt material av något slag.
I morgon ska man tillbaka till sjukgymnasten och förmodligen får jag nya övningar att göra, jag har ju just lärt mig behärska ca hälften av dem som han gav mig sist. 😒 Tycker det är lite roligt att jag får ganska lätta uppgifter än så länge och med tanke att jag tränar karate så borde jag kunna göra dessa lätta grejor som jag fått hittills men de tog ett tag ändå. Och irritationen på sig själv uppstår och då går de ju bättre?! Brukar inte göra det.
Nu först har jag börjat fått kontroll på mina sido magmuskler. Ja vi använder dem rätt mycket i karaten också men jag kunde inte ligga i sido plankan och lyfta benen från golvet och spänna sidomusklerna för en månad sedan. De är nästan skrattretande komiskt. 😆
Jag har fått frågan många gånger på facebook hur jag kan träna karate 2-4 gånger i veckan med fibromyalgi och ha de mål och drömmar inom sporten som jag har.
För mig funkar det rätt bra att träna karate, vissa dagar får jag ta det lugnt och känna av kroppen och ta det på den nivån kroppen orkar just den dagen, fast det är väldigt svårt att ta det lugnt då huvudet vet att den kan och vill mer och att man är duktig och kan klara av det. Men jag mår bäst av att träna regelbundet, min värk är inte fullt lika illa längre som den var sista tiden innan jag var tillbaka på karaten efter några års uppehåll. Min kropp mår mycket bättre och min värk är i ganska bra balans nu mera, mina skov har blivit mindre och jag mår en aning bättre både fysiskt och psykiskt av det. Jag tycker karaten är en av de bästa sporterna man kan träna. Man får både smidighet, styrka och snabbhet utan hantlar och andra verktyg. Man får även en mental träning av att träna karate, det är en form av meditation under träningen. Och man kan träna på sin egen nivå. När det kommer till mina mål och drömmar inom sporten så vad skulle man sträva efter och försöka nå om man inte hade mål och drömmar? Inte bara inom sporten utan i det vardagliga livet och på jobbet med. Drömmar och mål är något man måste ha i allt för att kunna ta sig framåt och känna att man har uppnått något, speciellt det man själv vill. Mina två primära mål inom sporten just nu är att ta mitt svarta bälte när det är dags och att någon gång innan jag dör ta ett guld i en tävling. 😄 Har även funderingar på att bli domare också men det är en sak jag tänker ta iut med om det blir av efter svart bälte.
Over and out
~ Lily
lördag 13 januari 2018
Stel som ett isspätt
Gårdagens föreställnings gick väldigt bra vi hade fullt hus och även filmteamet där som filmade årets show. Det var en riktigt bra publik i går, och sketcherna och låtarna flöt på riktigt bra. Vi hade the time of our lives i går. Nu har vi 4 föreställningar kvar och det är lika tråkigt varje år när det börjar dra sig mot sitt slut. KOmmer filmer och bilder senare från årets show. Håller på att samla på mig lite bilder. =)
Nu ska jag snart i väg och träna för tävlingen som är den 10 Februari i Boden.
Ha en bra dag.
Over and out
~ Lily
onsdag 25 oktober 2017
Rörigt med fibro
Skriver, raderar... skriver igen och raderar.. och sådär håller det på. Vet inte riktigt vad jag ska skriva eller vad jag tänker på just idag. Huvudet är ganska fullt men ändå jävligt tomt efter de senaste två dagarna. Plus att förkylningen gör ju sitt. Feberyra ovanpå fibrodimman. 😂 det är inte lätt att vara förkyld med en annan sjukdom. 😂
Man har ont i kroppen dagligen mer eller mindre och med en förkylning så blir värken värre. Koncentrationen försvinner, tröttheten som ständigt ligger över en blir värre.
Fast nu blir väl psykologen min glad för att jag äntligen tar hand om mig själv och säger nej till andra. 😂
Over and out
~Lily
fredag 26 maj 2017
Ny plan som funkar för mig
De har tagit mig två år att hitta något som jag mår bra på. Två år av testande av olika kosttillskott och träningar som får mig att må bra med mina smärtor. Mycket av min trötthet har försvunnit och mycke av min smärta har försvunnit.
Vitaminer och miniraler som jag mår bra av som verkligen funkar för mig är.
Pharma nords Q10 och selen. En av varje 2 gånger daglingen.
Great earth zink 1 tab på morgonen
Great earth super stress 1 tab dagligen och sedan var tredje dag.
Litomove sport 1 tab morgon
K2-d3 en tab morgon
Magnesium 1 kapsel på kvällen
Och 5 kapslar omega-3, 4 gånger i veckan.
Utöver detta så promenerar jag så ofta jag kan, stretchar morgon och kväll och ibland mitt på dagen. Tränar karate 2 gånger i veckan och ska börja träna på ett ute gym i sommar och promenera.
De är ett jäkla program och en massa vitaminer men de är de värt när man få må bra. 😊
Over and out
~ Lily



