tisdag 10 januari 2023

FIbromyalgi och vitaminer

Detta inlägg kommer att handla om mina autoimmuna sjukdomar Fibromyalgi och polycythemia vera, men främst fibromyalgin och vad jag åt för vitaminer för att hålla skoven nere. Den andra sjukdomen har ställt till det lite för mig så håller på nu efter graviditeten att experimentera om för att det ska funka med båda. 

För er som inte vet vad fibromyalgi är så är det en osynlig autoimmun sjukdom som angriper i stort sett hela kroppen på olika sätt. I många år kallades denna för kärring sjukan och hitte-på-sjukdom. Idag vet man bättre men det finns vissa som fortfarande kallar det för det. En med fibromyalgi kan ha massa olika symtom det är så olika för alla hur sjukdomen ter sig. Men vanliga symtom är smärta i muskler i olika ställen på kroppen det flyttar oftast på sig, en ökad smärtkänslighet så det som inte gör ont på friska människor kan göra ont på en som har fibromyalgi, stela muskler och domningar, kramper i musklerna, torr i munnen, liten blåsa, sömnstörningar, ordblindhet där man tappar ord eller glömmer bort ord, infektionskänslighet, matsmältningsproblem och detta är bara några av alla symtom.

Jag har provat många olika kombinationer som funkat ett tag sedan slutat. jag höll på att ge upp. Hade jobbat på en hälsokostbutik i 3 år när jag verkligen började fundera på vad är det som händer i kroppen med fibromyalgin, vilka symtom har jag, vilka symtom har andra?

Mina symtom var muskler som krampar och värker, leder som värker, sömnproblem, liten blåsa, en mage som inte var som den skulle, slemhinnor som vara torra, nedsatt immunförsvar huvudvärk och stela muskler. Jag hade även en hormonrubbning som jag inte vet om det är kopplad till fibromyalgin eller om det bara har varit så men även det tog jag med i beräkningen på vitaminer. När jag väl hade grävt ner mig i vilka delar som jag hade så började jag kolla på vitaminerna vad dom var för och kom fram till att denna kombination och provade den.

Magnesium för musklerna och sömnen. Magnesium minskar trötthet och utmattning, bidrar till normal muskelfunktion och en normal energiomsättning. Magnesium är bra om man har kramper i vaderna/musklerna, det får musklerna att slappna av.

Probiotika / sporebiotic för magen Probiotika är mjölksyrebakterier för magen. Som stöttar mag och tarmhälsan för en bättre tarmflora. Sporebiotic är också mjölksyrebakterier som till 100% går hela vägen till tjocktarmen.

Omega fettsyrorna 3,6,7,9 för leder,slemhinnor, Varje omega fettsyra är för en specifik sak men tillsammans får man en helhet. 3 är för leder, öga, hjärna. 7 för slemhinnorna, 6 för hormoner och hud 9 bidrar till normalisering av blodfetter. Så tillsammans har men ett fantastiskt tillskott för hela kroppen. Havtorn är den som innehåller alla dessa tillsammans.

b vitaminer för hormonerna. B vitaminerna har olika funktion beroende på vilken B-vitamin, men jag äter dom alltid tillsammans då dom stöttar upp varandra.

*Vitamin B1 (tiamin) bidrar till normal energiomsättning och till normal hjärtfunktion.

*Vitamin B2 (riboflavin) bidrar till att bibehålla normala slemhinnor och normal hud samt till att minska trötthet och utmattning.

*Vitamin B3 (niacin) bidrar till nervsystemets normala funktion.

*Vitamin B5 (pantotensyra) bidrar till normal mental prestationsförmåga.

*Vitamin B6 (pyridoxin) bidrar till normal protein- och glykogenomsättning och till normal psykologisk funktion. B6 bidrar även till normal bildning av röda blodkroppar och till immunsystemets normala funktion.

*Vitamin B12 (cyanokobalamin) har en roll i celldelningsprocessen.

*Biotin bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen och till att bibehålla normalt hår.

*Folsyra bidrar till vävnadstillväxt hos gravida och till normal homocysteinomsättning, samt till normal blodbildning och normal aminosyrasyntes.

Kompletterade ibland med Kalcium för att ha magnesium och kalcium i balans.

Kalcium är för att bibehålla normal benstomme, normal blodkoagulering, energiomsättning och muskelfunktion. Kalcium och magnesium bör vara i balans med varandra. äter du det ena eller det andra en längre period så kan du få brist på den du inte äter. Så därför balanserade jag ibland upp med denna.

selen för stöd till sköldkörteln/immunförsvaret selen bidrar selen till immunsystemets normala funktion, normal sköldkörtelfunktion, normalt hår och normala naglar. En bonus för mig då jag åt den för att stärka immunförsvaret.

zink för immunförsvaret. ZInk bidrar till att bibehålla normalt immunsystem och normal benstomme och det var dom största anledningarna till att jag hade dessa i min vitamin lista. Den bidrar dessutom till normal synförmåga och normalt hår, hud och naglar som då för mig blev en bonus.

C vitamin för immunsystemet. C-vitamin bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion, minskar trötthet och utmattning, bidrar till nervsystemets normala funktion, Normal kollagenbildning som har betydelse för blodkärlens, benstommens, broskets, hudens, tandköttets och tändernas normala funktion.

Där är min lista på vitaminer som jag åt för min fibromyalgi, fick tyvärr sluta med dessa och påbörja en ny runda med vitaminer för att jag blev utredd för en ny sjukdom och några av mina vitaminer som jag åt slog slint med den andra sjukdomen.

polycytemia vera vilket innebär att man har för många röda blodkroppar i kroppen, vilket gör att man har trögflytande blod, tjockare blod. Symtom man kan ha huvudvärk, klåda speciellt efter dusch, högt HB vid blodprover, trött och få en känsla av tyngd i huvudet, fyllnadskänsla i magen, huden på underben, händer, fötterna kan vara rödaktiga och kännas onda. Man kan få blodproppar. då svullnar benet och gör ont.

Här krockar B-vitaminerna för mig. Jag fyllde på med saker som inte var bra för min PV, jag blev sämre. Detta uppdagades i samband med att jag utreddes för Post-covid 2020 att jag hade polycytemia vera.

På mitt jobb i hälsokostaffären så har vi en bok som jag kallar för min bibel. för det blev min bibel under tiden jag var där. jag började verkligen gräva ner mig i varje vitamin och mineral. för olika sjukdomar och vad man ska äta tillsammans för bättre effekt vad man ska skilja på för att dom använder samma receptorer osv. Denna bok är helt fantastisk, den heter Näringsmedicinska Uppslagsboken och går att köpa på bokhandlar om man vill ha den.

I denna bok kunde man som sagt slå upp en sjukdom typ Fibromyalgi och där kunde man sedan läsa vad dom rekomenderade för just fibromyalgi.

Där står det rekommendation på Probiotika, B6, B1, Magnesium, Mangan, Proteasenzym och SAM-E

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
©Elisabeth Jäntti Tema: Fairy