fredag 19 oktober 2012

idag om fibro

Om man läser igenom det förra inlägget angående symtom för fibromyalgi så har jag 24 av 45 symtom just nu. Roligaste symtomet hittills är ljudkänslighet, när jag och älsklingen läste i foldrarna som jag fick från föreläsningen som jag var på för ett tag sedan så sa älsklingen "Där har vi förklaringen varför du är värre än Donna på ljud."
Man kanske har fibro ändå då, det ligger ju i släkten och det kan blossa upp om man varit med om nå traumatiskt, om man har gått länge med smärta eller infektioner eller om man varit med om en kris. Med trauma menar dom i foldern " mindre operationer/ingrepp som t.ex. benbrott eller andra skador, oftast gynekologiska ingrepp" Vilket jag inte har varit med om vad jag vet, men infektion "urinvägsinfektion till och från flera år förut innan jag fick hjälp för det när jag flyttade ner hit"

Jag är även ett skilsmässobarn och mobboffer, började redan när jag var 6-7 år mamma och pappa skilde sig och sedan började mobbningen och slutade inte förrän jag flyttade från kramfors. Också har man varit med om en massa jobbiga dödsfall i släkten, så som farfar, farmor, gammel mormor, pappas förra tjejs mamma och bror. och jag har så gott som alltid sedan 2004 haft smärtor till och från i hela kroppen började med att jag skadade knäna på en karate träning sedan har man varit klumpig och skadat sig på dansen på skolan tack vare det och så vidare.

plus att det då ligger i släkten både reumatiskt och fibro så risken är väldigt stor att jag kan ha det.
Det blir bara mer och mer uppenbart faktiskt, detta är fjärde dagen i rad nu som jag sover som en jävla kossa. Somnade i morse efter att älsklingen pussade mig hejdå och gick till jobbet sedan vaknade jag en timme senare och kunde inte somna om. så nu sitter man här dö trött..

Jag tänkte att jag i något inlägg ska skriva information om fibro och informera alla om vad det är för något och så. Så att alla vet det. :) Just nu känns allting meningslöst, känner mig inte alls på topp för att göra något eller vara med någon. Vill bara stänga in mig och burra in mig i ett täcke.

Avslutar med en liten fin bild på donna och mig. :)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
©Elisabeth Jäntti Tema: Fairy